En grafisk brugerflade eller grafisk brugergrænseflade er inden for datalogi en grafisk grænseflade der formidler og præsenterer brugerens interageren med en computer. Grænsefladen præsenteres på en skærm og består af en kombination af tekst og grafik som kan manipuleres med fx tastatur og mus. På engelsk benyttes betegnelsen graphical user interface (GUI).
Når et styresystem eller et program har en grafisk brugerflade, præsenteres mulige kommandoer og funktioner i mange tilfælde ved hjælp af små billeder (der normalt kaldes ikoner). Oftest med brug af en mus vil man kunne flytte en markør rundt på skærmbilledet. Når muse-markøren peger på et ikon kan man klikke med musens knap, og en given funktion vil blive udført. Et eksempel kunne være en ikon med et billede af en printer. Det er ligetil at opfatte et sådant ikon vil forårsage at noget udskrives. En kommandolinje kan – også historisk – sees som modstykket til en grafisk brugerflade. På en kommandolinje ville man skulle skrive kommandoen; eksempelvis ‘print’, ‘udskriv’, ‘skriv’ eller lignende for at en lignende funktion aktiveres. I den grafiske brugerflade findes ligeledes ‘paneler’, som er tydeligt markerede og afgrænsede felter i skærmbilledet – eksempelvis værktøjslinjer. Her bruges både ikoner og og små tekstfragmenter eller enkeltord som kan aktiveres ved museklik eller gennem tastatur-genveje.