Løkker
Hvad er en løkke?
I computerprogrammering er et “loop” en sekvens af instruktioner, der gentages kontinuerligt, indtil en bestemt tilstand er nået. Typisk udføres en bestemt proces, såsom at få et dataelement og ændre det, og så er en tilstand kontrolleret, som f.eks. en tæller der har nået et foreskrevet nummer. Hvis det ikke er tilfældet, er næste instruktion i sekvensen en instruktion om at vende tilbage til den første instruktion i sekvensen og gentage sekvensen. Hvis tilstanden er nået, går den næste instruktion “igennem” til den næste sekventielle instruktion eller grene uden for løkken. En loop er en grundlæggende programmeringstanke, der almindeligvis anvendes i skriveprogrammer.
While løkker
Denne løkke er en af de grundlæggende styringsstrukturer for computerprogrammering. Vi har allerede set en anden kontrol struktur, når vi kiggede på betingede udsagn. Hvad er dejligt her er, at syntaxen for mellemløbet er næsten identisk med if-sætningen undtagen i stedet for at sige if, siger vi while.
while(this is true) { //Do what's inside of here }
Så hvad skal der være inde i “()“? Hvis vi ikke er forsigtige, vil et løkke løbe for evigt og aldrig stoppe. Dette er et problem, fordi vores kode fryser op, og vi bliver nødt til at genstarte. Derfor har vi brug for en udgangstilstand, så dette ikke sker. Det, vi har brug for, er et booleskt udtryk, der skal evaluere til true forat løkken kan løbe, og det vil fortsætte med at løbe, indtil dette udtryk er false. I vores tilfælde her vil koden køre, indtil vi kommer til slutningen af skærmen. Vi kunne tænke på det på denne måde:
if(x != variable){ //stop running }
Dette vil evaluere til true, når vi kommer til slutningen, men hvad vi har brug for er noget, der er false, når vi når vores afgangstilstand og true overalt ellers. Vi er nødt til at tage negationen af dette udtryk f.eks. !( x > variable), som er den samme som (x < variable).
Der findes mange andre løkker, men denne er den mest simple at forstå.
Fortsæt til næste side.